IN ENGLISH BELOW!
 
Hej!
Som någon kanske märkt, krävs det ganska mycket beslutsamhet för att jag ska sätta mig ner och börja skriva vad som händer... Jag har länge velat skriva ner hur min sommar var, allt Gud gjorde i mig, alla tankar, sista veckan med de sista förberedelserna, hur jag ens fick pengar nog att åka, etc. Men det kanske är mer spännande att höra vad som är aktuellt, vad Gud gör i mitt liv just nu, så jag ska försöka att fatta mig kort vad gäller tiden som varit. 

Något som slog mig ganska direkt efter att jag kommit till Redding, var att min högsta prioritet med mina dagar under sommaren inte hade varit att sträcka mig efter mer av Gud, utan istället hade varit "att ta mig till Redding". När det kom upp till ytan, var det skönt att släppa det, be om förlåtelse, och vända om till att ha Gud som min högsta prioritet igen.
Mycket av sommaren var bara en enda lång stressperiod då jag, så fort jag vände mina ögon mot Gud, hade förtröstan och hopp på att Han skulle fixa allting, men så snart jag tappade ögonkontakten överväldigades över hur mycket pengar som fattades mig för min skolavgift. 
Skolavgiften, som behövde betalas innan 1 september för att få de 5% rabatt som erbjöds, uppgick till ca 30000 kronor. Mitt eget kapital tog slut på mat och de hutlösa visumsavgifter som överraskade min budget. Nästan hela skolavgiften + flygbiljetter tur&retur för 7748 kr fick jag alltså in av gåvogivare - vänner och familj. Utöver det fick jag även låna en slant av min familj för att betala den första hyran och för att ha lite att leva på de första veckorna. 
Gud tar hand om allt. Jag behöver fortfarande mycket pengar för mat och hyra, men Han kommer fixa det precis som Han fixar allt annat. Om du vill bidra med pengar, kontakta mig på [email protected] eller klicka här för att hitta uppgifterna i mitt understödjarbrev.
Tack så oerhört mycket, alla ni som gett mig pengar eller har bett för mig! Det betyder så mycket.
 
Vad vill jag ha?
I en tidigare bloggpost visade jag mitt understödjarbrev där jag förklarade hur det kom sig att jag tänkte börja på BSSM, men jag har ännu inte berättat vad jag vill ha ut av det. Ett par dagar innan jag tog avsked av Sverige, formulerade jag ett svar på frågan "Varför åker jag till Bethel?" 
Svaret blev såhär: 
Jag vill ha mer intimitet med Gud. Det är vad jag sträcker mig efter. Och utifrån den intimiteten vill jag i ödmjukhet vandra som Guds barn, som Pappas son. Och i kärlek till Gud och kärlek till människor förlösa frihet, glädje och barnaskap där jag går fram. Jag vill se människor bli befriade från alla bojor - bli befriade från synd och komma in i gemenskap med Gud och bli befriade från sjukdom, smärta och psykiska problem genom Jesus Kristus. Jag vill älska människor till Gud.
Och jag vill att allt detta ska leda till en väckelse i Sverige.
 
Skolan
Ja... så, skolan började för en månad sedan. Hur ser det ut? Hmm... Det är annorlunda. Föreställ dig en nio månader lång konferens med 1250 personer som alla hänger sig åt Gud och som tillsammans ropar ut efter mer av Honom.
Varje dag börjar med i genomsnitt en timme lovsång, och om det är en förhållandevis vanlig dag, så fortsätter det sedan med en timmes Bibel-lektion, vilken följs av två timmars undervisning av t.ex. Kris Vallotton, Bill Johnson, Jason Vallotton, Chris Overstreet eller någon annan lärare eller gästföreläsare. Vad är det för undervisning? Mycket av undervisningen handlar om vem Gud är, vem jag är på grund av det, vad Gud gör och vill göra osv.
På måndageftermiddagar är det revival group. Revival groups är grupper bestående av ca 65 elever + revival group pastor + ett antal interns (årskurs 3 på BSSM är ett år då man få praktisera som intern inom någon ministry, t.ex. i revival group för årskurs 1) Tiden i vår revival group handlar mycket om att vara öppen för varandra, att lovsjunga tillsammans, dela vittnesbörd om vad Gud gör i oss etc. Mycket kärlek utvecklas under dessa samlingar och vi blir mer och mer som en familj. 
På onsdagar träffas vi även i small groups som är en filial då vår revival group är indelad i mindre grupper med fem personer i varje grupp, killgrupper respektive tjejgrupper.
På tisdagar har vi AMT - Advanced Ministry Training. Som AMT har jag valt prophetic class, där vi har fördjupad undervisning och praktik i det profetiska. 
Det är mycket läsning utanför skoltid. Böcker, Bibelläsning, arbetsböcker och andra uppgifter som måste göras. Det är vad som hindrat mig från att blogga. 
Jag har fått en mycket större kärlek till Bibeln sedan jag kom hit, det är jag så glad för. Har länge bett om just det och att Gud ska tala till mig även genom Bibeln.
 
Yes! Evangelium!
Jag kommer från ett sammanhang (ELM - Bibeltrogna Vänner) med ett gott fokus och mycket tyngd på Evangelium: synd, Guds kärlek, Jesus-korset-blodet, rättfärdigheten (men det som även ingår i Evangelium och som jag tyckte jag fick för lite av är relationen med Gud och friheten som blir oss till del i Jesu död), och pga detta tycker jag generellt att det är för lite Evangelium i nästan alla andra sammanhang jag kommer i kontakt med. För mig är en predikan som inte nämner eller förmedlar Evangelium en misslyckad predikan.
Under dessa två åren som gått sedan jag försvann från det sammanhang jag växte upp i, har jag alltså hungrat efter Evangelium och har ibland behövt söka upp Evangelium-späckad undervisning på internet för att få mitt behov tillfredsställt. Innan jag började BSSM oroade jag mig att det skulle vara alldeles för lite Evangelium här också och att den goda undervisningen jag visste fanns här således skulle bli till skada snarare än uppbyggelse eftersom att den inte vilade på Evangelium utan isåfall skulle bli en ersättning för det. Men jag hade fel. Här är så mycket Evangelium i undervisningen i skolan och jag är så glad för det! Det är särskilt behagligt att lyssna på Chris Overstreet som har en så stark kärlek till Evangelium och som är mycket noggrann att det är det som kommer fram. Det är fantastiskt att för full hals få sjunga texter som "My hope is built on nothing less Than Jesus blood and righteousness I dare not trust the sweetest frame But wholly trust in Jesus name." i sången "Christ Alone, Cornerstone" tillsammans med 1250 andra klasskompisar. En av mina nya favoriter är sången "Forever", lyssna gärna på den: http://www.youtube.com/watch?v=wJ__W9VH9Lo
 
Vad har hänt i mig? 
Förra hösten var en fantastisk tid tillsammans med Gud. Sedan opererade jag min käke och jag kom sedan in i en tid då jag kände det som att min kropp hindrade mig från att söka Gud med samma iver som under hösten. Jag tror att jag nog hamnade i förtryck och dåligt samvete över mitt ivers tillbakagång. Detta fortsatte under våren, och under påsken var jag på böneuppdrag på en konferens i Huskvarna. Fyra dagar i ett bönerum för att inbjuda Guds Ande och Härlighet och be för alla ungdomarna. Det var underbart!
Efter att ha satt sig i en position som förebedjare är det dock vanligt att bli utsatt för attacker från djävulen. Den onde har ingen auktoritet över mig eftersom Jesus har köpt mig med sitt blod för att tillhöra Honom, men det djävulen kan göra är att plantera in lögner och försöka få mig att tro på dem. Den onde får sin makt endast genom överenskommelse med människor... Jag antar att det som hände var att jag började tro på lögner som sade mig att det var fel på mig eftersom jag inte hade en större längtan efter Gud, och mitt fokus hamnade på vad jag tyckte saknades i min relation med Gud snarare än allt det fantastiska som jag hade som var rätt. Detta ledde till att jag blev berövad så mycket av min frihet, min glädje, och allt det som är jag.
De senaste veckorna har jag insett detta mer och mer och jag har fått en entusiasm att ta tillbaka allt detta, det som blivit stulet från mig. Att ta tillbaka den jag verkligen är. Den Zakarias som jag älskar och som jag älskar att vara. Därför är mitt fokus nu på allt det underbara jag har i Gud och på allt det som jag gör rätt, snarare än det som är fel.
Det som är fel i ditt liv får aldrig identifiera vem du är. Om du tagit emot Jesus så är du Guds älskade barn, däri ligger din identitet. Och även om du inte tagit emot Jesus så är du ändå objektet för Guds kärlek och fulla uppmärksamhet och Han längtar efter en relation med dig och att få ta in dig som barn i sitt hus. 
Denna veckan har jag rent praktiskt börjat agera utifrån den frihet, glädje och person som jag vill vara istället för det jag upplever mig ha. 
 
Jag vill även ta upp en annan sak (som jag inser är kontroversiell eftersom vi alltid har blivit lärda fel)... Jag är inte "en syndare frälst av nåd". Jag var en syndare, jag är räddad av nåd, nu är jag ett helgon. Ett helgon räddad av nåd (som ibland syndar). Identifiera dig inte med dina fel så att du förstör den frihet Jesus vunnit åt dig. Lägg din identitet i vad den faktiskt är - hur Gud ser dig. När jag tog emot Jesus blev jag en ny skapelse, det ligger inte i min natur att synda längre, jag har en ny natur och att synda är emot den naturen. 
Rom 5:8 "Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare." 2 Kor 5:21 "Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud." 2 Kor 5:17 "Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit."
 
Retreat
Jag var iväg på ett tredagarsläger med skolan häromveckan. Vi var på "Springs of Living Water" en av Ungdom med Uppgifts gårdar i Chico, 12 mil söder om Redding . Fantastisk natur med mäktiga berg. En varning utfärdades att en puma setts till på området. En av UMU-studenterna berättade att puman sovit på verandan till deras stuga en natt.
Vi fick mycket goda dagar där många fick möta Gud på ett helt nytt sätt. En klasskompis blev helad från dyslexi den andra kvällen och började genast läsa Bibeln utan hinder. Jesus helar! Nedan kommer en samling bilder från lägret. 
 
Om det är något jag sagt som du undrar över, kontakta mig gärna personligen via mail eller skype! Jag vill inte att något jag sagt ska leda till missförstånd.
 
 
The main building where the guys slept during retreat.
 
Youth With A Mission Springs of Living Water Welcomes Bethel School of Supernatural Ministry.
 
The tree at the top right is approximately 5-6 meter high.
 
There was a waterfall.
 
Many of my friends jumped there.
 
 
It was beautiful!
 
This is me.
 
The view from the cavern. The cavern ceiling is seen at the top right.
 
Hello! 
As you may have noticed, it takes quite a bit of determination for me to sit down and actually write about everything that is happening... For a long time, I have wanted to tell about my summer, everything God did in me, all thoughts, the last week and the last preparations, how I even got enough money to actually come here, etc. But I guess it's more exciting to hear the news, what God does in my life right now, so I will try to tell the past very briefly.
 
What hit me pretty recently after I arrived in Redding, was how my no.1 priority during the summer days had been 'to get to Redding' rather than to seek for more of God. When I realized that, it was a great relief to let go of it, ask for forgiveness, and return to having God as my head priority again.
The most of the summer was just one long period of stress for me where I, as soon as I turned my eyes towards God, felt hope and faith that He would fix everything, but as soon as I lost eye contact, was overwhelmed over how much money I was still missing for my tuition fee. 
The tuition fee, which needed to be paid by September 1 in order to receive the 5% discount, was, including the discount, $4180. My own capital was used up on food and the excessive visa fees that surprised my budget. Almost all of my tuition fee + my flight tickets here and back for $1150, was covered by friends and family. I also got to borrow money from my family in order to be able to pay the first rent and survive my first weeks here. 
God takes care of everything. I still need much money for food and rent, but He will fix that just as he fixes everything else. If you would like to support me with money, please contact me at [email protected] or click here in order to find the information needed from my support letter.
Thank you so much, everyone that has supported me with money or prayers! It means so much.
 
What do I want?
In my support letter, which you can find in an earlier post, I explained what made me apply for BSSM, but I still haven't told you what I want out of this time. A few days before leaving Sweden, I formulated an answer to the question 'Why do I go to Bethel?' My answer is this: 
I want a greater intimacy with God. That is what I seek. And out of that intimacy, I want to, in humbleness, live as Gods child, as Pappa's son. And out of love for God and love for people, release freedom, joy and childship where I tread. I want to see people set free from every chain - set free from sin and enter into relationship with God, set free from pain, diseases and mental problems through Jesus Christ. I want to love people to God. 
And I want all this to lead to a revival in Sweden. 
 
The School
Well... so, school started a month ago. What does it look like? Hmm... It is quite different. Imagine a 9 month long conference with 1250 people fully giving themself to God, crying out for more of His Presence. Every day starts with, on average, one hour worship, and, if it's a not a too unusal day, it continues with an hour Bible class followed by two hours teaching from e.g. Kris Vallotton, Bill Johnson, Jason Vallotton, Chris Overstreet or any other teacher or guest teacher. What kind of teaching is it? Much of the teaching is about who God is, who I am because of that, what God is doing and about to do etc.
On monday afternoons, we have our revival groups. The revival groups are made up by about 65 students + our revival group pastor + a couple of interns (3rd year students who chose to do their internship in a 1st year revival group). The time we spend in our revival group is very much a time to just be transparent to one another, to worship together, share testimonies of what God is doing in us, etc. Much love is developing towards one another during these gatherings and we become more and more like a family for each other. 
We also meet in small groups on Wednesdays. The small group is a further segmentation of the revival group, where we are five students per group - girl groups and boy groups.
On Tuesdays, we have AMT - Advanced Ministry Training. I've chosen prophetic class as my AMT, where we have a more profound teaching and practice in the prophetic. An AMT lasts for six weeks, then I will choose a new one.
There is much reading that has to be done after school. Books, Bible reading, workbooks and a lot of other assignments. That is what's been hindering me from blogging. First week, one of our teachers joked and said that the school should change name to Bethel School of Supernatural Reading. 
I have gotten a much greater love for the Bible since I arrived here. That makes me so happy! I've been praying for that for a long time and that God would speak to me also through the Bible.
 
Yes! The Gospel!
I am raised in a context with a very good focus on the Gospel: sin, God's Love, Jesus-the blood-the cross, righteousness (what's also a part of the Gospel, which I didn't get enough of as a child, is the relationship with God and the freedom that Jesus won for us), and because of that, I generally think there's too little Gospel in almost all other churches I get in contact with. To me, a sermon without a clear presentation of the Gospel is a failure. During these two years, since I disappeared from the church context I'm raised in, I've thus been hungering for the Gospel and I've sometimes needed to browse the internet just to find Gospel filled teaching to get my need met.
Before I got to BSSM, I was worried that there wouldn't be enough Gospel here either and that the good teaching that I knew were here, thus would lead to harm rather than good because it wouldn't rest on the Gospel but in that case would be a replacement for it. But I was wrong. Here is so much Gospel in the teachings in school, which makes me very happy! It's especially pleasant to listen to Chris Overstreet, because he has a very strong love for the Gospel and is always very careful to make sure that the Gospel is being presented.
It is so powerful to sing, from the top of your lungs, texts like "My hope is built on nothing less Than Jesus blood and righteousness I dare not trust the sweetest frame But wholly trust in Jesus name." in the song 'Christ Alone, Cornerstone' along with 1250 fellow students. One of my new favourite songs is 'Forever'. It is a very good song: http://www.youtube.com/watch?v=wJ__W9VH9Lo
 
What has happened in me?
Last autumn, I had an amazing time with God. In November I had a jaw surgery after which followed a time when I felt like my body hindered me from seeking God with the same fire as before. I think I ended up with a bad conscience because I didn't seek Him with the same fire. This continued through spring, and during Easter I was away at a prayer mission at a conference in Huskvarna. Four days in a prayer room to invite God's Spirit and Glory and to pray for the youth. It was wonderful! After getting yourself into a position as intercessor it's quite common to be attacked by the devil.
The enemy doesn't have any authority over me because Jesus has bought me with His blood to belong to Him. But what the devil can do, is planting lies and try to make me believe them. The devil is empowered through human agreement only... I guess what happened was that I began to believe lies that told me that there was something wrong with me because I didn't have a greater desire for God, and my focus turned to see what I lacked in my relationship with God rather than all the amazing things I had that was right. This deprived me from so much of my freedom, joy, and all that is me.  
The last weeks I've realized this more and more and I've gotten a zeal to take it all back, everything that has been stolen from me. To take back who I truly am. The Zakariah that I love and that I love to be. Therefore, my focus is now on all the wonderful things I have in God and on everything that I do right, rather than what's wrong. 
Never identify yourself by what's wrong in your life! If you have received Jesus, you are the beloved child of God. That is your identity. And even if you haven't yet received Jesus, you're still the object of God's love, the apple of His eye, and He longs to have an intimate relationship with you and to take you in as a child in His House. 
This week I have, practically, began to act out of the freedom, joy and person I want to be instead of what I sense that I have.
 
 
I would also want to talk about another subject (which I realize is very controversial because we've always been taught wrong)... I am not a 'sinner saved by grace'. I was a sinner, I am saved by grace, I am now a saint saved by grace. (that sometimes sin) Don't identify yourself with your faults so that you would destroy the freedom Jesus has won for you. Put your identity in what it actually is - how God sees you. When I received Jesus, I became a new creation. It's not my nature to sin any more. I have a new nature and to sin is against that nature.
Rom 5:8 "God shows His love for us in that while we were yet sinners, Christ died for us."
2 Cor 5:17 "Therefore, if anyone is in Christ, the new creation has come: The old has gone, the new is here!"
2 Cor 5:21 "God made Him who had no sin to become sin on our behalf, so that in him we might become the righteousness of God."
 
Retreat
I was away at retreat with school some weeks ago. We were at 'Springs of Living Water', one of YWAM's bases in Chico, 120 kilometers south of Redding. Wonderful nature with mighty mountains as you can see in the photos above. A warning was issued that a puma had been sigthed within the compund. A YWAM student told me that the puma had been sleeping on the porch of their cottage one night.
We had three amazing days where many people got to meet God in a whole new way. One classmate was healed from dyslexia the second night and immediately began reading the Bible without hinderance. Jesus heals! 
 
If there's something I said that you wonder about, please contact me on my mail or via skype!
I don't want anything I said to be misinterpreted. 
 
// Zakariah

4 kommentarer

Benedicte

14 Oct 2013 13:19

Tack för ett långt innehållsrikt efterlängtat blogginlägg! :D

Benedicte

14 Oct 2013 13:22

Oj, förra kommentaren skickades innan jag var klar.
Du är bra på att uttrycka dig och förklara och berätta! Så härligt att få läsa om dina tankar och erfarenheter! Skönt att veta att du har det så bra, det gör saknaden lite mer uthärdlig :) KRAM

Svar: Åh! Tack, syster! :D KRAM
Zakarias Artman

Mamma Lena

14 Oct 2013 20:42

Så underbart att du delar med dig av ditt innersta. God bless you and your studies.

Svar: Tack! :)
Zakarias Artman

JensG

24 Oct 2013 16:18

Låter spännande!

Roligt att se din längtan, och att den slutar med: "Och jag vill att allt detta ska leda till en väckelse i Sverige."
Det behöver vi!

Ber för dig.

Svar: Tack, Jens!
Zakarias Artman

Kommentera

Publiceras ej